12 april 2007

Archives Land... zonder gebouwen!


Eerder schreef ik al over ons eigen Archives Land in Second Life (SL). En ik schreef al iets over onze ideeën daarover. Vooral over het idee om er nu eens geen gebouw neer te zetten.

Later las ik op Het Archiefforum | co-blog nog een berichtje hierover. Wel Ton, ik kan je gerustellen... Er komt voorlopig echt geen gebouw op ons landje... ;-)

Ik beloof dat ik de volgende keer dit alles in een bredere context zal plaatsen. Maar nu zal ik voor de verandering eens van het bijzondere naar het algemene werken. (Voor de verandering voor een normale archivaris dan... niet voor mij.) Ik begin dus bij het bijzondere.

Kampvuurtje
Het echte grote nadenken over ons landgebruik moet nog beginnen. Tijdens ons volgende archivarissenoverleg in SL gaan we het daarover uitgebreid hebben. In de tussentijd is er in de Google Group voor archivarissen in SL al een leuke discussie op gang gekomen.

Maar voor die volgende vergadering hadden we in eerste instantie gewoon een tafeltje en wat stoeltjes nodig, dacht ik. Nou ben ik zelf weinig creatief in dat soort dingen - ik laat andere poppetjes doorgaans gewoon op het gras zitten om te vergaderen! - en dingen bouwen kan ik ook al nauwelijks. Eigenlijk kan ik maar weinig anders dan veel praten, ideeën en gedachten spuien, en anderen proberen te motiveren daarmee aan de slag te gaan. (Daaraan kun je trouwens ook je handel vol hebben...)

En gelukkig zijn er in onze groep wel wat creatieve bouwers. En in no time hadden die een kampvuurtje gebouwd. Verder wat mooie stoelen daaromheen, wat bomen en een waterfonteintje voor rustieke achtergrondgeluiden. Voorlopig een prima plek voor de archivarissen in deze virtuele wereld!

Wat een onzin...
Als je dat denkt, dan moet je het volgende echt even lezen. Want onzinnig is het zeker niet. Sterker nog: ik ben bloedserieus hierin. Niet zozeer in het kampvuurtje, maar in het idee erachter. Het kampvuur is slechts een vorm. Een sfeervolle vorm, dat wel. Maar het gaat om het idee, de functie erachter.

Gedurende een paar avonden ben ik zo nu en dan eens langs het vuurtje gegaan. Zeker bij nachtlicht is dat een mooi gezicht. (Zo'n nacht kun je trouwens forceren... Je hoeft niet echt tot middernacht te wachten hoor!) Het licht van het vuur trekt dan ook wel wat nieuwsgierig volk.

Rond dat vuur wordt dan wat gebabbeld over vanalles en nog wat, ook over archieven. Het is een plek die veel meer open is dan de meeste anderen in SL, zeker op de informatie-eilanden. Al verschillende van onze buren in SL hebben gezegd het zo'n passend idee te vinden. Het is weer eens wat anders... Het spreekt op een andere manier aan.

Het idee kwam eigenlijk voort uit de manier van geschiedenis doorgeven, zoals dat vroeger ging. Mondelinge geschiedenis. Gewoon rond het vuur zitten en verhalen vertellen. In dit geval meestal over SL, over archieven, over ideeën die we hebben. Niet alleen tussen archivarissen onderling, maar ook met bieb'ers of toevallige, nieuwsgierige passanten.

Dat wat zal zijn
Eigenlijk is dit kampvuurtjesidee een voorbode van wat we veel meer willen doen: het experimenteren met nieuwe vormen om in een nieuwe omgeving bezig te zijn met ons vak. Thinking outside the box, noemen sommigen dat. Het schijnt een Engels gezegde te zijn, of zo. Ik neem het maar gewoon over.

Misschien klinkt dit vreemd, in ieder geval nog weinig concreet... Maar laat het kampvuur dan even voor wat het is. En richt je op het idee. Ook in het echte leven zou ik zelf namelijk graag wat vaker thinking outside the box willen hebben.

SL biedt manieren om op een hele andere manier archieven en de verhalen in archieven te tonen aan je publiek. En daar willen we daarom graag mee experimenteren. Een gebouw neerzetten kan altijd nog hè.

Volgende keer dus de context bij deze content!

SLurl
Oh ja, wat ik veel te weinig doe, is gebruikmaken van SLurls. Een soort hyperlinks naar plekken in SL. Je moet dan natuurlijk wel SL geïnstalleerd en gestart hebben... Maar goed, klik vervolgens hier om direct naar ons archivarissenland te gaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.