26 april 2007

Aardappel anders


Zoals bekend zie ik niet zoveel in het klakkeloos kopiëren van Real Life zaken naar Second Life (SL). Dat geldt niet alleen voor gebouwen en kampvuurtjes, maar ook voor het laten zien van dingen, het laten ervaren, laten beleven zelfs.

Om voor ons archivarissenland te zien welke creatieve manieren er zijn om zaken aan de man te brengen, probeer ik her en der goede ideeën op te doen. Een plaatje tegen een muur geloof ik nu wel... Wanneer heeft SL werkelijk een meerwaarde?

Geen meerwaarde...
Al veel gezien... goed en slecht! Maar echt goed was in ieder geval het project Virtual Starry Night, van het bedrijf Tr3ssis. Een soort bijzonder museum met alle schilderijen van Vincent van Gogh.

Oké, het ziet er allemaal tof uit hoor. Mooie, futuristische ruimten, gezellige gastheren en -dames, mooie schilderijen enzovoort. Maar daar hebben we SL niet voor nodig. Sterker nog, met wat Googelen krijg ik de meeste werkjes van Van Gogh ook wel op internet te zien, mooier nog. Alhoewel het handig is dat ze in SL nu allemaal bij elkaar hangen.

Maar...

Meerwaarde!
Wat het hele museumbezoek in SL meer dan de moeite waard maakt, zijn de driedimensionale schilderijen die er hangen of staan... of zijn. Ga zitten op een door Van Gogh geschilderde stoel in Vincent's slaapkamer in Arles! En zo nog twee... Komt dat zien enzovoort!

Leuk om te vertellen - gewoon ff tussendoor - dat ik al hangende in de lucht ineens door een poppetje werd aangesproken, met de vraag wat ik zoal archiveerde in SL. (Omdat ik boven m'n digitale hoofd altijd m'n archivarissentag heb hangen, word ik daar nogal eens naar gevraagd!)

Nou, een heel leuk gesprek, wat eindigde met het doorgeven van een landmark van het eiland met de schilderijen van onze Vincent. Blijkt - compleet toevallig, want hoe moet ik dat nou weten - de 5-jarige RL dochter van die persoon een groot fan van Van Gogh! Een dag naderhand kreeg ik nog een berichtje: het kind vond het schitterend en heeft er op school alles over tegen haar meester verteld... :-)

Nou, vond ik gewoon leuk om te vertellen.

Maar kijk, musea als deze, dát is nou eens iets anders... En er komen ook Rembrandts te hangen! Ha, eindelijk met De Staalmeesters aan tafel! Maar nu eerst op naar de grotten van Lascaux... ;-)

3 opmerkingen:

  1. Een primeur voor de Digitale archivaris: de academische ziekenhuizen in Nederland zijn aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om een centrum op Second Life te starten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Werkend bij een van die ziekenhuizen (UMCG), én op HealthInfo Island in Sl, ben ik wel erg benieuwd/nieuwsgierig naar dit vermeende onderzoek van alle (?) academische ziekenhuizen. Wie vertelt me meer concrete info? Het lijkt mij belangrijk om dit eventuele centrum in de buurt van HealthInfo Island te hebben!
    Groet,
    Guus

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Eric, Guus... Met aardappelen heeft dit weinig te maken... Maar zo zie ik maar weer eens waar zo'n blog allemaal wel niet goed voor is... ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.