13 september 2009

Verslag dag 1 Informatie aan Zee #info09



Depot-aan-zee
Hans Jansen, Koninklijke Bibliotheek Den Haag, Nederland

De eerste dag van Informatie aan Zee werd alom zo'n beetje aangewezen als de minste dag. Die mening ben ik persoonlijk eveneens aangedaan, vooral door de keynote van Hans Jansen, die het had over digitale duurzaamheid, het digitale depot en zo meer. Dat is allemaal al niet waar mijn interesse ligt - daar kan niemand iets aan doen natuurlijk - maar de presentatie was ook al niet inspirerend - wat natuurlijk mijn eigen mening is, die evenwel behoorlijk werd gedeeld. Een degelijk verhaal hoor, dat wel, net als het depot waarover het ging. Maar da's eigenlijk alles wat ik er over wil zeggen.

User Contributions to WorldCat
Jenifer Gatenby, OCLC Leiden, Nederland

Tijdens deze productpresentatie werden de resultaten toegelicht van een onderzoek naar gebruikersparticipatie in WorldCat, vandaar dat ik hem bijwoonde. De opvallendste conclusie was wel, dat mensen het ontzettend fijn blijken te vinden om fouten in gegevens op onze websites door te geven of zelf te verbeteren, zeker als ze bij het verbeteren kunnen putten uit hun eigen data.

Dat is alwéér een pleidooi om vooral niet te wachten met het online zetten van je toegangen en nadere toegangen tot alles perfect is. Het BHIC doet dat nu bijvoorbeeld nog wel met alle genealogische gegevens: die worden ingevoerd door een vrijwilliger, dan nog eens gecontroleerd door een andere vrijwilliger, dan worden er controlescripts uitgevoerd en dan kijkt een medewerker er nog eens doorheen... en dán pas komen ze online. Kost veel tijd, duurt lang en uiteindelijk ontneem je daardoor klanten de kans om verbeteringen aan te brengen en zien vrijwilligers slechts laat resultaat van hun inspanningen. Overigens barsten dit soort databases ook na dit soort controles alsnog van de fouten, dus wat maakt het eigenlijk uit hè?

Enfin, in Tilburg hebben ze daar al jaren ervaring mee: ieder record wat een vrijwilliger invoert staat meteen online. Direct resultaat voor de werkende mens! En dat vinden wij allen zo prettig... Ja, ja! Sluit ook mooi aan bij puntje tien van ons manifest.

Open Linked Data als strategie voor documentatie
Dries Moreels, Vlaams Theaterinstituut

Goede verhalen kunnen niet vaak genoeg worden verteld. Dries Moreels vertelde weer zo'n verhaal en wel over het bevrijden van je data voor zowel mens als computer. Dries presenteerde deze stap niet zozeer als een technische opgave, maar vooral als een principiële keuze voor open content.

Als voorbeeld noemde hij zijn eigen theaterinstituut, maar ook bijvoorbeeld BBC Music, waar de artiestenpagina's overduidelijk - overigens met een disclaimer - voorzien zijn van biografietjes vanuit Wikipedia, zoals onder andere bij The Beatles het geval is. Voor een instituut als de BBC een giant leap.

Die truuk met Wikipedia passen ze bij het VTI ook toe. Het mooiste antwoord kwam naderhand op de vraag of al die Wikipedia-artikelen ook wel werden gecontroleerd? "Nee, natuurlijk niet." Volgende vraag...

Zoveel informatie, zo weinig tijd
Paul Nieuwenhuysen, VUB

Een betere sessietitel zou zijn geweest Zo weinig tijd, zoveel slides want we kregen er ongeveer 200 te verduren. De helft werd snel doorgeklikt, de andere helft was voorzien van gif-animaties van een decennium terug. Je kent ze wel, de bewegende computertjes en op mekaar vallende boekjes...

Uiteindelijk was de kern van Pauls verhaal een beschouwing met voorbeelden van de twee oplossingsrichtingen voor het probleem van verspreide bronnen: federated search (waarbij een zoekmachine direct meerdere bronnen bevraagt) en aggregated search (waarbij de metadata van verschillende bronnen eerst in dezelfde database worden gegoten, waarna die database vervolgens door een zoekmachine wordt bevraagd).

Voor- en nadelen passeerden de revue. Federated search vindt méér en is altijd up to date, want gebruikt de oorspronkelijke data en geen gestandaardiseerd aftreksel daarvan. Aggregated search daarentegen is sneller en het resultaat is uniformer, inclusief verfijningsmogelijkheden. Meestal zie je trouwens combinaties van beide mogelijkheden.

Maar het probleem van interoperabiliteit blijft. Standaardisatie van databasestructuren is lastig en iedereen noemt dezelfde dingen weer anders, of andere dingen hetzelfde. Het semantisch web deed Paul af als zeer interessant, maar praktisch onhaalbaar. Daarin ben ik het niet met hem eens. Niet zozeer omdat ik het beter weet, maar omdat ik op het technische vlak simpelweg niet geloof in de onhaalbaarheid van zaken. De geschiedenis heb ik wat dat betreft aan mijn kant van het gelijk...

Europeana in Vlaanderen
Mel Collier, KU Leuven

Tijdens de laatste twee sessies had ik eindelijk een prettige online verbinding, zodat ik eens kon experimenteren met het live verslag doen van een congres via Twitter. Hieronder eerst de twee verslagen (per verslagje van onder naar boven lezen - sorry voor mijn luiheid) en daarna een paar opmerkingen:

  • "Is dat een antwoord op uw vraag?" - "Ongeveer, dankjewel..." - applaus
  • Er komt een soort check tool waarmee je je content kunt checken tegenover de vereisten van Europeana, ook komt er documentatie
  • Iemand met een lokaal verhalenplatform wil graag met de metadata aansluiten bij wat Europeana nodig heeft. Wat te doen?
  • Korte samenvatting van het antwoord: er is geen antwoord, of oplossing, behalve erkenning van het probleem
  • Het antwoord wordt onderbroken door de vraagsteller en een hoop "euh..."
  • Wat te doen met dezelfde objecten uit verschillende instellingen?
  • Vragen of een demo?
  • Zie ik daar advertenties in het business model? Ja...
  • Financiering: long time model - van heel veel financiers een beetje proberen te krijgen, in plaats van van een paar heel veel
  • Financiering: onder andere door instellingen zelf, overheden, subsidies, gebruikers, sponsoring enzovoort. Eigenlijk overal vandaan
  • Speciaal voor @Duul58 heeft ook Europeana "end users"
  • Overal moet tegenwoordig een business model achterzitten... en dan ook nog voor het brede publiek interessant zijn
  • Slides wisselen ineens van taal, van NL naar EN - aggragatie nodig? ;-)
  • Aggregatie in Vlaanderen is sowieso nodig en gaat sowieso gebeuren, ook los van Europeana - komt wel eerst een haalbaarheidsstudie
  • "Europeana is een groot project" en het "Europeana partner network model" is dientengevolge erg ingewikkeld...
  • Baanbrekend: grootschalig, internationaal, technisch geharmoniseerde metadata en samen werking tussen domeinen
  • Europeana is zowel een leverancier als aggregator, in 2014 voor wat betreft zo'n 25.000.000 objecten door 100 MLA instellingen
  • Na de zee nu Europeana in Vlaanderen, uitgelegd door Mel Collier


Digitale televisie als heiland voor cultureel erfgoed
Tom Evens, Universiteit Gent

  • Valt me sowieso op: weinig vragen tijdens
  • Er waren geen vragen, dus ik sta al in de hal...
  • Er is tijd om álle aanwezigen een vraag te laten stellen! ;-)
  • Betaalde digitale tv: analoge tv heeft meer potentie - twijfels over commerciële haalbaarheid - blijft een niche - (slide verdween)
  • Wie betalen vooral voor cultuur online? Dat zijn héél veel mannen van middelbare leeftijd, hoog opgeleid en met een goed salaris
  • Conclusie (dûh!): cultuur is een niche...
  • Evaluatie van de 15 online video's: 2663 transacties, waarvan 415 betaald - de rest betrof de gratis teaser
  • heeft in de VS wel movies on demand gezien - 5 euro per stuk - is dat in een juiste verhouding tot 2 euro voor een dansprogramma?
  • VOD market pilot: grootschalige distributie cultuurprogramma's - items kosten 0,5 tot 2 euro - gratis teaser - beperkt aantal items
  • Long tale en digitale cultuurtelevisie: van basic supply naar thematic supply, video on demand en user generated
  • Daar is de long tale weer! Ook toepasbaar op digitale tv
  • Ook voor verspreiding cultuur geldt: digitale tv start vanuit pole position: high quality en full length
  • Aha... Er wordt gekeken vanuit het perspectief van de liefhebber van cultuur met diepgang...
  • Vreemde uitspraak: commerciële zenders houden te véél rekening met de kijker
  • Geschiedenis van de VRT: concurrentie door buitenlandse zenders, wegzappende zenders en gevolgen voor programmatie
  • Vormen van digitale cultuurparticipatie op het gebied van de podiumkunsten - daar gaat het over, niet over wat de sessietitel zegt
  • De Delvaux Zaal is bijna helemaal leeg... De spreker maakt een grapje, als een boer met kiespijn
  • Nu: digitale tv als heiland voor erfgoed - klinkt nog spannend!


Tussen de bovenstaande berichten door stonden nog ongeveer tien tweets met vragen en opmerkingen voor anderen of andere niet ter zake doende mededelingen. Blijft over per verslag een aantal van achttien berichten.

Later zal ik nog uitgebreid over mijn Twitter-ervaringen gedurende het congres bloggen, maar ik ben nu toch al wel benieuwd naar jullie reacties. Zijn bovenstaande tweets als verslag zinvol voor de buitenwereld om te volgen? Kun je er iets mee? Om te volgen tijdens de sessie? Om te lezen achteraf?

Wrap-up
Een echte afsluiting van de dag was er vervolgens niet, wat jammer is. Wel was het Blogdinner aan Zee erg gezellig en gedurende het etentje namen we samen de afgelopen dag nog eens door.

Wat mij betreft waren de meeste sessies best leuk om te volgen, ik heb een paar goede tips opgedaan en ben een aantal interessante dingen aan de weet gekomen. Het gebrek aan vuur en vlam in de keynote en het gebrek aan een soort uitsmijter aan het einde van de dag hebben deze eerste congresdag echter genekt. Er bleef in ieder geval bij mijzelf toch een wat onbevredigend gevoel achter.

De tweede dag maakte dat grotendeels goed, maar daarover ook al later meer.

Plaatje

10 opmerkingen:

  1. Nou Christiaan, als dat een pleidooi moet zijn voor twitter als online informatie tool, dan had je dat beter achterwege kunnen laten; volgende keer gewoon maar weer een recordertje meenemen (die mp3 spelertjes van tegenwoordig kunnen een compleet congres opnemen).

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb jullie tweets met belangstelling gevolgd afgelopen donderdag en vrijdag. Wat mij vooral aanspreekt is de idee realtime informatie tot je te krijgen. Daarnaast springen leuke details naar voren. Details die achteraf - in een verslag oid - niet of op zijn minst anders worden verwoord, omdat je de beleving van het moment kwijt bent. En die beleving komt in Twitterberichten veel beter naar voren: het is onmiddellijk, impulsief en daardoor vaak informatiever. Dat je via Twitter de grote lijn deels mist, is denk ik niet meer dan logisch en hét afgewogen oordeel komt toch meestal pas achteraf. En met Twitter heb je dan in ieder geval alvast het moment meegepikt ;-) . Dus wat mij betreft zijn de Twittermomenten zoals bijvoorbeeld tijdens #info09 beslist de moeite waard (vooral tijdens, maar ook daarna), en in combinatie met een paar smeuiige blogposts is het toetje wat mij betreft helemaal compleet ;-

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat ben je toch subtiel in je bewoordingen. ;-)

    Goed verslag, in ieder geval voor de presentaties die we samen gezien hebben.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben het in grote lijnen eens met Tons reactie; de grote lijn ontbreekt soms, maar het geeft wel een interessant realtime sfeerbeeld. Aan een MP3tje met de volledige teksten van de presentaties heb ik weinig behoefte!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Anoniem: Dank voor je reactie. Het begrip 'online informatie tool' is natuurlijk nogal breed. Ik ben benieuwd wat je precies niet goed vindt aan het hier bedoelde gebruik van Twitter? (En aan de reactie van Albert zie je dat zo'n mp3'tje ook weer niet de gouden oplossing is.)

    @Ton: Mooie reactie! Het impulsieve is inderdaad een voordeel. En ja, zo heeft dat getwitter voor- en nadelen. Een nadeel is bijvoorbeeld dat ik geen tijd had voor het maken van aantekeningen voor dat gewogen oordeel in een verslag... ;-)

    @Luud: Soms hè - je kent me... Dank voor je verslag.

    @Ton @Luud: En jullie reacties combinerende geeft jullie al beiden gelijk, in die zin dat ik in mijn verslagen over het congres op deze blog inderdaad subtieler, meer gewogen een oordeel geef over de diverse sessies. Dus, Ton, een combinatie van de twee media zou inderdaad niet verkeerd zijn.

    @Albert: Ik vind het altijd prettig als dat soort mp3'tjes online komen, maar moet dan achteraf vaak concluderen dat ik toch geen tijd neem om ze af te luisteren...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Luud: Ik zei 'dank voor je verslag', maar bedoelde natuurlijk je reactie! ;-) (Ik neem aan dat het verslag nog komt... haha!)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Om het in real time te volgen volstaat twitter, als verslagje niet. Ik gebruik de tweets vooral voor mijn eigen geheugen op te frissen.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. @Danniëlle: Dat ben ik zonder meer met je eens.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wel Christiaan ik was niet in de gelegenheid naar Oostende af te reizen, maar ik kon met jouw tweets achteraf ook niet veel reconstrueren; i.t.t. anderen hier vond ik je tweets te weinig echte informatie bevatten en teveel eigen interpretatie en 'realtime sfeerbeeld'.

    Wat betreft de MP3 recordings: het feit dat Albert er geen behoefte aan heeft, wil niet zeggen dat het geen goed idee is; zelf geef je al aan dat je het wel een prettig idee zou vinden als zoiets zou worden aangeboden, maar dat je meestal geen tijd hebt om ze af te luisteren; misschien moet je dan eens wat minder twitteren ;-).

    Volgens mij kan een MP3 recording wel toegevoegde waarde bieden, zeker als een powerpoint te summier is: teveel sheets is niet goed, maar te weinig met alleen maar steekwoorden kun je beter ook niet publiceren, want daar snapt niemand een hout van; dat wordt anders als je er een MP3 recording bij levert.

    Verder is het een low-tech oplossing: je kunt een MP3 recording gemakkelijk maken en overal beluisteren: in de trein, in de file, etc. Wat dat betreft snap ik je reactie niet zo goed, want in feite hebben jij en je Archief 2.0 collega's laatst ook iets dergelijks gedaan, maar dan in een high-tech en veel omslachtigere variant: de filmpjes van de presentaties van de Archief 2.0 studiedag op vimeo. Presentaties plus audio online zou voldoende zijn geweest, al dat extra beeld van spreker en publiek leidt ook teveel af van de boodschap en bovendien: zo'n filmpje ga ik echt niet op m'n mobieltje zitten bekijken in de trein en zeker niet in de file ;-).

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Anoniem: Dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb zelf ook gemerkt dat echte verslaglegging van een presentatie via tweets eigenlijk onmogelijk is. Het doorgeven van wat steekwoorden en quotes, voorzien van links, is wel het maximaal haalbare, lijkt het. Verder vind ik het zelf wel een meerwaarde hebben om impulsieve sfeerbeelden te geven. Eigenlijk verwoordt Ton mijn idee daarover prima.

    Minder twitteren gaat trouwens niet helpen hoor, inzake het meer kunnen beluisteren van podcasts. Voor die laatste heb ik namelijk een tijdje aaneengesloten m'n aandacht nodig, terwijl het twitteren tussendoor gebeurt zonder al te veel de aandacht daarbij te hoeven hebben.

    Inderdaad kan een mp3'tje achter slides wonderen doen. Slidecasts zijn dan ook enorm aan te bevelen en handig te maken...

    ...dit in tegenstelling tot de video's die we van onze Archief 2.0-studiedag publiceerden. Ik vind overigens dat de beelden wel degelijk een meerwaarde hebben. Minimaal versterkt het de sfeer en het idee 'erbij' te zijn, maar het helpt ook om een spreker te zien, om het verhaal te begrijpen. Misschien dat het veel verschil maakt of je erg visueel bent ingesteld of niet.

    Ik heb eens colleges gehad waarbij de studenten waren verdeeld over twee zalen: in de eerste zaal stond ook daadwerkelijk de docent, in de andere slechts een groot beeldscherm, dat op een gegeven moment uitviel. Dan is het voor mij toch echt lastiger om een en ander te volgen.

    Maar je hebt gelijk: in veel gevallen is een slidecast voldoende. En wil je helemaal een eenvoudige oplossing, die je bovendien overal kunt afluisteren, dan is een podcast meer dan prima. Die hadden we voor onze studiedag natuurlijk ook afzonderlijk kunnen aanbieden, naast de hi-tech oplossing van nu. Bedenk ik me nu.

    Het hangt ook een beetje van de type presentatie af, natuurlijk.

    Anyway, wat het twitteren betreft zal ik daar binnenkort weer over bloggen, vooral naar aanleiding van mijn ervaringen tot nu toe met live tweeten van een congres en ook naar aanleiding van alle goede opmerkingen, die hierboven zijn gemaakt.

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.