24 augustus 2009

Historische dagboeken van Jacob en Adriaan Keller online

My greatgrandfather en -mother and my grandfather with sisters, The Netherlands

Ik heb een zwak voor egodocumenten en vooral dagboeken mag ik graag lezen. Eigenlijk zijn dagboeken de mooiste archiefstukken, die we in huis hebben. Iedere dagboekinschrijving geeft ons namelijk een unieke inkijk in het leven van alledag van de auteur van het dagboek, zijn of haar bezigheden, observaties en overpeinzingen. Hoe levend en oprecht wil je een geschiedverhaal hebben?

Voor historische dagboeken blijkt het internet een geweldig nieuw publicatiemedium te zijn. Bij uitstek ook zijn dit soort dagboeken persoonlijke archiefdocumenten, die zich nog bij de mensen thuis bevinden, onbereikbaar voor de geïnteresseerde lezer of onderzoeker. Maar gelukkig worden steeds meer van die dagboeken overgedragen aan archiefdiensten of via weblogs gepubliceerd. Een blog heeft immers al de uiterlijke vorm van een dagboek, dus hoe makkelijk wil je het hebben?

Tot voor kort bevatte mijn verzameling met goede voorbeelden vooral links naar buitenlandse dagboeken, maar gisteren kreeg ik via Luud een tip voor een Nederlands dagboek online: de dagboeken van Jacob en Adriaan Keller.

Jacob Keller was boer in de Nieuwe Beerpolder in de Dordtse Biesbosch. Zijn doofgeboren zoon Adriaan volgde zijn vader op in de jaren '30. In de dagboeken schrijven eerst Jacob en later ook Adriaan elke zondag een soort weekverslag van hun boerenbedrijf.

Jacob had daarnaast ook als doel om te schrijven voor het nageslacht. Zo beschrijft hij gebruiken en gewoontes van het boerenbedrijf, die zullen gaan verdwijnen of inmiddels al verdwenen zijn. Maar ook schrijft hij over de Tweede Wereldoorlog, de Watersnoodramp 1953 en zijn eerste telefoon.

De dagboeken worden op dit moment door (achter)kleindochter Grietje Keller overgetypt en online gezet, maar zij typt alle dagboekaantekeningen niet in de oorspronkelijke volgorde over. Op de weblog worden ze echter wel in die volgorde getoond, zodat het meest recent overgetypte dagboekbericht dus niet altijd het meest recente bericht op de blog is. Om toch te kunnen volgen welke nieuwe dagboekaantekeningen online zijn gezet, kun je het beste Jacob Keller op Twitter volgen, of je via e-mail abonneren op nieuwe berichten.

Hoe het ook zij, een schitterend document en een heel mooi voorbeeld van hoe particulieren historische documenten beschikbaar kunnen stellen, ook voor onderzoek, zoals uit sommige reacties blijkt. Hulde dus!

8 opmerkingen:

  1. Naar aanleiding van dit blogbericht vroeg ik me opeens af: dit is toch niet het enige historische dagboek online in Nederland? Kent er iemand een vergelijkbare Nederlandse blog?

    Over dagboeken gesproken: bij Aletta, instituut voor vrouwengeschiedenis (voorheen IIAV), is er een grote verzameling dagboeken van vrouwen. http://www.aletta.nu

    Dank Christian, voor het onder de aandacht brengen van de dagboeken van mijn overgrootvader & grootvader.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Grietje: Dank voor je reactie! En leuk gisteren te hebben gechat met je! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Grietje: Een buitengewoon interessant project. Fijn dat je de moed hebt aangevat om het dagboek online te zetten. Toch een opmerking: is er een speciale reden waarom je de dagboekbijdragen niet chronologisch online zet? Dat zou alleszins het raadplegen ervan makkelijker maken. Door wat me de datum te "prutsen" zou je zelfs de echte datums (in de jaren 1930) kunnen gebruiken als publicatiedatum (alhoewel ik niet weet of dat met de blogs van WordPress.com mogelijk is - alleszins wel als je zelf een blog installeert). dat zou het nog authentieker maken, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @librarian.be

    Mijn overgrootvader schreef vanaf ong. 1900 tot 1956 1x per week. Dat zijn dus erg veel boekjes. Niet mogelijk voor mij om allemaal online te zetten, en over te typen. Ik typ dus de 'highlights' eruit. Of liever: wat ik interessant vind, en waarvan ik denk dat anderen het interessant vinden, typ ik over. Dus nu er Mexicaanse griep is, zoek ik op wat hij over Spaanse griep heeft geschreven. Eric Mecking wilde dingen weten over WOI, dus typ ik darvan wat over, etcetera. Nu ben ik eigenlijk bezig om chronologisch WOII over te typen, maar er ik heb ook al wat stukken over getypt van later datum.

    Daarnaast heb ik in het verleden al zaken overgetypt en die zet ik ook online. Dat is ook van verschillende data.

    Ik wil het project een beetje vrolijk houden voor me zelf, en niet te serieus. Anders lukt het me niet. Dit zijn zo wat redenen om het niet chronologisch te doen.

    Ik gebruik de originele datum als publicatiedatum, in Wordpress. (Soms 'schiet' ie terug naar het heden. Als je dat ziet, hoor ik het graag.) Met blogspot kan dat niet, maar bij Wordpress.com kan dat wel.

    Nadeel is wel, dat ik geen bijdragen 'vooruit' kan programmeren, om online te zetten. Ik zou nl. het liefst op een vaste dag een nieuwe bijdrage willen plaatsen, en ondertussen wat vooruit typen. Maar dat werkt niet. En ik vind het te ingewikkeld om te onthouden dat ik op een vaste dag dingen te publiceren met de hand.

    Ik ben er maar gewoon een beetje mee begonnen, uitproberend. Ik weet ook niet of er mee doorga, dat hangt denk ik af hoe goed het bezocht gaat/blijft worden. En hoeveel reacties er komen. En hoe leuk ik het blijf vinden.

    Echter, op deze manier hoop ik , dat mensen weten dat de dagboeken bestaan, en als iemand in een bepaald onderwerp geinteresseerd is (zoals Eric Mecking in WOI), dan kan degene zelf de originele dagboeken doornemen.

    Dank voor de reactie.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. En jullie hadden natuurlijk ook al ontdekt dat Grietje de drijvende kracht is achter de Twitterende AlettaJacobs ;-)

    Bravo voor Grietje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @23 Dingen: Nee, dat wist ik dan nog niet! Ik volg ze allemaal wel, maar die link had ik nog niet gelegd. Verbaast me overigens niet, dat achter Aletta ook Grietje zit. Way to go, Grietje!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. sssht, dat mag eigenlijk niet publiek worden... :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve mensen,
    Vanaf 1 september publiceer ik op facebook (onder de naam Heinrich Anton Busmann) een dagboek uit 1830-1831, van een soldaat tijdens de Belgische opstand in Maastricht. Ik heb besloten om dag na dag verslag te doen. Dus op 1 sept 2020 doe ik verslag van 1 september 1830 etc.
    Al jaren ben ik bezig met de militaire geschiedenis van mijn voorvader Heinrich Anton Busmann. Hij werd geboren in de buurt van Munster in 1781 en stierf in Enschede in 1848. Hij vocht op verschillende plekken onder Napoleon. Tijdens de Belgische opstand was hij kanonnier in Maastricht.
    Al weer even geleden vond ik het dagboek van een soldaat die ook in Maastricht was rond die tijd. Ik ben bezig met de transcriptie van dat dagboek. Het leek me leuk om dat online via Facebook te doen.
    H. Groet, Marcel Horck, mjmhorck@kpnmail.nl

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.