15 juni 2009

Webcare: de praktijk - kleine archieven in een grote wereld #kvan09



En hierboven dan de slides voor mijn presentatie over webcare, vandaag tijdens de KVAN-dagen in Haarlem. Die presentatie doe ik samen met collega Albert van het Nationaal Archief, onder de vlag van Archief 2.0 - ik ben benieuwd naar de reacties!

Nabrander
En hieronder dan de slides van het eerste half uur, verzorgd door Albert:



Onze presentatie werd trouwens erg goed ontvangen! Goede vragen ook na afloop en veel mensen die ons later nog eens aanspraken over ons verhaal.

Ik heb trouwens niet de illusie dat alle archieven ineens aan webcare gaan doen, maar ik denk dat wel een aantal mensen na vandaag eens wat Google Alerts gaat instellen of zo. En dat in ieder geval iedereen ziet dat er dingen op internet gaande zijn, waar wij vaak geen weet van hebben. En dat we met die 'dingen' misschien wel 'iets' kunnen of zelfs eigenlijk moeten doen... Ik zeg: effect! :-)

2 opmerkingen:

  1. Ziet er goed uit, jammer dat ik er niet bij ben.

    Als genealoog met Brabantse voorouders zie ik je regelmatig 'in het wild' webcaren. bij de Noord-Brabant mailinglist viel het me op hoe negatief sommige mensen kunnen zijn, bijvoorbeeld over de nieuwe genealogische zoekmachine op jullie site. Als webcare-giver ben je niet alleen een hulpmiddel, maar ook een doelwit lijkt het wel. Komen dat soort negatieve reacties vaak voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Yvette: Dank voor je reactie!

    Zeker in het geval van die nieuwe genealogische database kregen we nogal wat reacties - verwacht ook. De meeste waren wel kritisch, maar niet negatief.

    Er waren echter twee personen (waarvan één onder een pseudoniem; identiteit mij wel bekend) die - in mijn ogen - ongenuanceerd negatief waren. Dat soort reacties komt gelukkig niet vaak voor. Ik heb het één keer eerder gehad - het ging toen om dezelfde personen.

    Wat je in de groep niet teruglas, waren de persoonlijke e-mails die ik kreeg van groepsleden, die me complimenteerden over de professionele wijze waarop ik een en ander had opgelost. Mede door dat soort reacties weet ik dat ik per saldo goed werk doe, wat in de groep wordt gewaardeerd.

    Ik kan tegen een stootje! En als je de obstakels ziet, ben je het doel uit het oog verloren. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.