3 januari 2009

De eerste corporate blog van een archief?


Nou was de weblog van het Gelders Archief al wel eerder gespot, maar gisteren kreeg ik er dan via hun nieuwsbrief ook wat meer achtergrondinformatie bij:

Wat speelt er zich bij het Gelders Archief achter de schermen af? Wat houdt archivarissen bezig? Wat zijn de nukken van het archiefvak?

Via de nieuwe weblog van het Gelders Archief kunt u kennis nemen van vakkwesties die spelen, dagelijkse beslommeringen achter de schermen en andere al dan niet belangrijke overdenksels.


Oké, volgens mij wel de eerste echte officiële blog van een Nederlandse archiefdienst, een echte corporate blog dus. Al weet ik dat een enkele dienst er wel intern al iets interessants op nahoudt... maar die tel ik dus niet mee hè! ;-)

Het Regionaal Archief Tilburg heeft ook al even een blog, maar die gaat dan weer louter over boeken - niet dat er iets mis is met boeken hè! - maar eigenlijk is dat het wel zo'n beetje in archievenland, geloof ik.

Anyway, het Gelders Archief dus: leuk hoor! Hun onderwerpen tot dusver vind ik ook wel goed gekozen. Zo geven ze tips vanuit de studiezaal, bespreken ze nieuwe aanwinsten en roepen de experts de hulp van het volk in om achter de betekenis van het woord conos te komen.

Zelf zit ik al een tijdje aan een soort Ask the Archivist rubriek te denken, maar de tijd ontbreekt vooralsnog. Jammer hoor. Misschien iets om met meerdere diensten aan samen te werken?

Mis ik van Gelderland alleen die rss-feed nog even - verplicht voor een blog, toch? - en dan neem ik ze op in m'n Netvibes. Met Feedity krijg ik het ook al niet voor de bakker, dus als iemand nog een ideetje heeft, dan houd ik me aanbevolen!

Plaatje

3 opmerkingen:

  1. Via Feed43 kun je wel een RSS feed maken van het corporate blog van het Gelders Archief: RSS.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Grr, dat zal me leren om door te klikken naar het artikel ipv de post alleen in mijn RSS-reader te lezen!!!

    Ik had dus ook een RSS-feed gemaakt met Feed43.

    Great minds think alike!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Bob en Yvette: Mooi, en allebei bedankt! :-)

    Ik zal later nog eens uitzoeken hoe dat Feed43 precies werkt - moest ineens iets met code doen - maar die feed werkt in ieder geval prima!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.