10 september 2008

Weer eens iets anders


Vanmiddag op het programma: een afsluitende bijeenkomst van het project Virtuele Onderzoeksruimte Archief4all (geen links - daarvoor is de website toch echt té verouderd - schande!!). Zelf geef ik daar een korte presentatie en demonstratie van de InstantModules.

Deze modules - kleine stukjes software - kun je makkelijk inbouwen in je eigen archiefwebsite. En zo kun je ervoor zorgen dat je digitale klanten op een simpele manier commentaar en tags aan objecten op je website toe kunnen voegen. Objecten kunnen verhalen, foto's, films, archiefstukken, boeken enzovoort zijn.

Enfin, naar aanleiding van een discussie op Archief 2.0 over het (mis)gebruik van PowerPoint had ik gedacht eens iets anders te proberen met m'n slides. Door (vrijwel) alleen slides te gebruiken met een of twee woorden of een screenshot, hoop ik mijn eigen verhaal strak en helder te houden.

Vooral dat strakke laat nogal eens te wensen over in mijn geval.. ;-)



Het idee is om aan de hand van wat snelle screenshots van de website van het BHIC uit te leggen hoe wij via onze site proberen een community te faciliteren, rond het verleden van Brabant. De InstantModules passen daar prima in, aangezien gebruikersparticipatie de kern is. En natuurlijk volgt na de demonstratie iets over voordelen en zo verder.

Ben benieuwd hoe zo'n soort presentatie valt!

Het enige nadeel is dat, op de oranje kleur na, onze mooie huisstijl even verloren is gegaan. Krijg ik vast iets van te horen.. haha! :-) (En terecht!)

6 opmerkingen:

  1. Beter! Hoe minder tekst hoe beter!

    Klikt prima weg zo bovendien.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Edwin: Het klikt niet alleen prima weg, het praat ook lekker vlot weg.. ;-)

    Punt is natuurlijk wel, dat de slides zo op het web nóg minder interessant zijn, omdat je het verhaal gewoon mist. Nou ja..

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind de presentatie wel stijlvol. Maar, zoals je zelf ook al aangeeft, als je er niet bij was (ik kon helaas niet, was wel uitgenodigd) dan is het toch te weinig om het verhaal te volgen.

    Tip: je kun ook gesproken tekst toevoegen aan je presentatie op SlideShare! Is wel wat werk, maar dan heb je denk een mooie presentatie die overkomt.

    Zie bijv. Internet Services Voor Stamboomonderzoekers (docenten editie)

    Bob

    BeantwoordenVerwijderen
  4. @Bob: Klopt helemaal. Met die slidecasts heb je tenminste iets aan de slides, ook als een en ander op de dag zelf inmiddels is afgelopen.

    Eigenlijk zou er bij dit soort dingen gewoon een audioband mee moeten lopen (alhoewel er dan ook weer allerlei discussie tussenzit - nou ja).

    In dit geval is het me - eerlijk gezegd - de moeite niet waard, omdat ik geen extra publiek hoef te bereiken dit keer. Met andere presentaties is dat wel eens het geval - hoe meer, hoe beter soms - en dan zou ik eigenlijk eens slidecasts in elkaar moeten gaan knutselen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. als huisstijl creativiteit en doorvertelbaarheid verhindert dan is dat geen stijl :-) Ziet er goed uit!

    En Bob, het is juist de valkuil van powerpoint presentaties dat je die kan volgen zonder de spreker erbij. Want waarom zou de spreker dan nog opdraven?

    BeantwoordenVerwijderen
  6. @Marina: haha.. Die houd ik erin! :-)

    En inderdaad klopt dat wel van die valkuil. Vroeger (ahum) maakte ik slides en dacht dan: "Ja, maar dan snappen ze het niet. Meer uitleggen dus.."

    Helemaal vergetende dat ik er zelf ook nog ben. Niet onbelangrijk!

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.