13 juli 2008

Klaar met Lively


Een vorige keer schreef ik iets over Google Lively, een soort Second Life in kamertjes. Mijn eigen archiefkelder is inmiddels onder handen genomen door een vrouw, collega Tom heeft in de tussentijd al een ware archiefcongresruimte ingericht..

..maar inmiddels heb ik ook zelf nog wat meer gespeeld met alle opties. Daarbij wilde ik natuurlijk vooral de mogelijkheden onderzoeken voor eventueel inlichtingenwerk via iets als Lively.

Een paar van van de pluspunten zijn:

  • Je kunt je eigen kamertje embedden op je website, zodat je virtuele archivarisje - jij dus - altijd beschikbaar is voor online hulp.


  • De bediening is erg intuïtief, wat belangrijk is. Nieuwe klanten hoeven dus geen handleiding te lezen voor ze je een vraag kunnen stellen.


  • Het ziet er ook leuk uit! Niet alleen is de zogenoemde fun-factor tegenwoordig in z'n algemeen van groot belang op internet, maar ik denk dat het leuke, cartooneske uiterlijk van Lively ook helpt bij de laagdrempeligheid van je service, en zelfs bij het verbeteren van het imago van de saaie archivaris.


  • Je kunt heel eenvoudig content aanbieden vanuit je kamertje: plaatjes, links naar websites en gestreamde YouTube-video's (zie afbeelding boven.. ook voor mij in m'n betere jaren).

Er zijn ook wat nadelen:

  • Je moet inloggen. Dat kan via een gratis Google-account, maar toch.. Voor ons zou het beter zijn als gewoon iedereen (via een guest-account of zo) direct je kamertje kan binnenstappen, zonder over de drempel te struikelen. Een voorbeeld is Virtueel Tilburg: kies een naam, kies een pupke.. en beginnen maar!


  • Het aanbieden van eigen content is wel héél mager, als je iets meer wilt dan alleen een plaatje met een praatje.


  • Het kost behoorlijk wat moeite - als je niet van online shoppen houdt - om een oranje shirt voor je poppetje te vinden.. maar Tom had de gouden tip! Toegegeven, dit is alleen een nadeel voor mij.. en niet voor normale mensen.. haha! :-)

Al met al ben ik heel enthousiast over dit nieuwe speeltje. Zeker als de inlognoodzaak vervalt, zou je meteen een kamer moeten inrichten voor op je website.

En nu ben ik weer even klaar met Lively. Je kunt niet blijven spelen hè?! :-P

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.