28 juni 2008

Het BHIC op Flickr! :-)


Ik heb het ze nog niet helemaal zo direct gezegd op het werk, maar sinds gisteren zit het BHIC ook op Flickr. In onze photostream staan nu nog slechts foto's van een zééér druk bezochte open dag in Grave, maar er komt meer hoor!

Toen ik die foto's via de mail langs zag komen, kreeg ik het idee om ze maar snel ook op Flickr te gooien. Met de speciale tools is dat in no time gepiept en via zoiets als Slide is supersimpel een toffe widget te maken met je fotootjes. Voor de rest valt er veel te spelen en te leren.. te leren door te spelen!

In het kader van het Zuidland-project is een werkgroep al bezig een projectje in Flickr voor te bereiden, rond foto's met (nu nog) onbekende personen. Maar ook versneld geïnspireerd - meer aangezet - door de posts op het Archiefforum dacht ik maar gelijk een account en zo aan te maken. Het begin kan maar gemaakt zijn hè?

Over de voordelen van je foto's op Flickr ga ik het nu niet meer hebben. Die zijn evident, en anders moet je vooral naar ons studiedagje komen! :-)

12 opmerkingen:

  1. Strakke fotoserie! Ziet er heel gezellig druk uit daar in Grave...

    Daar ligt eigenlijk de bakermat van mijn archiefverslaving. In het oude archief wel te verstaan met meneer Douma of zo in charge. Scriptie voor de NLO. Tussen de middag naar buiten, verplicht! Hoezo klantgericht?
    Nou, dat is wel veranderd en dat is maar goed ook.

    Prima initiatief om Flickr te gebruiken, dat spreekt voor zich.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. @Duul: Er zijn die dag wel tegen de 1.500 mensen een kijkje komen nemen. Sommigen waren misschien zo weer weg, anderen bleven een hele poos. Inderdaad gezellig druk!

    Meneer Douma bezoekt trouwens nog steeds het archief - het is moeilijk afscheid nemen van Grave, denk ik.. haha!

    Tussen de middag kun je voortaan gewoon blijven zitten, alhoewel de medewerkers afwisselend wel vrijwillig naar buiten gaan tussen de middag! ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. @Eric: De berichten op Het Archiefforum waren niet de aanleiding voor het BHIC om naar Flickr te kijken - zoals gezegd zijn we al een tijdje iets aan het voorbereiden - maar inderdaad waren die berichten voor mij persoonlijk wél de aanleiding om op dit specifieke moment al iets met Flickr te doen, heel eenvoudig. Hopelijk volgen meer diensten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Maar dat bedoelde ik niet met "goed voorbeeld doet goed volgen".
    Ik bedoel dat het BHIC naast Tresoar (die al ruim voor de Archiefforum publicatie actief waren) nu ook de mogelijkheden gaat zien van het gebruik van sites zoals Flickr.
    Het Archiefforum bericht is in dit geval mijn speeltuin, evenals de Archieven.org Photostream op Flickr.
    En dat is iets heel anders.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. @Eric: Zie het als een compliment dat ik jouw photostreams blijkbaar als 'goed voorbeeld' zie, wat 'goed volgen' waard is! :-)

    Het Tresoar is inderdaad al even actief op YouTube, maar ook op bijvoorbeeld Hyves. Als BHIC zijn we ook bezig met YouTube, dus binnenkort hopelijk weer meer daarover.

    Groot voorbeeld is trouwens ook nog steeds Beeld en Geluid voor mij, dat echt een goed YouTube-kanaal heeft.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kiek daar! dat is mooi.

    trouwens, even ongevraagd advies, als je je Flickr adres wat mooier wilt maken, dan kun je dat doen via You > Your account > Your Flickr web adresses

    BeantwoordenVerwijderen
  7. @Marina: Over dat laatste zijn de mensen van communicatie en zo zich aan het buigen. Gewoon "BHIC" was namelijk al vergeven en ik durfde zelf verder niks in te vullen, want je kon het naderhand niet meer aanpassen. Voorlopig dus een lelijk adres.. haha! :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Mooie foto's en leuke widget!

    Ik durf het plaatsen op flickr alleen aan met foto's die ik maakte bij externe events, congressen, symposia en dergelijke. Interne bijeenkomsten (rijksoverheid) fotografeer ik wel maar zet ik nog steeds niet online. Er zijn nog teveel mensen niet digitaal of bang voor hun privacy als ik over online tools (web 2-0) praat. En ja ik weet dat flickr ook een privemodus heeft, maar dan nog staan de foto's op andermans server.

    Hoe ga jij daar mee om?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. @nomorecorsa: mijn manier van daarmee omgaan? Gewoon allemaal niet te veel aan denken.

    Mijn ervaring is dat nieuwe initiatieven vaak al voor de lancering helemaal worden stukgemaakt door gedoe rond bijvoorbeeld privacy zus en privacy zo. En voor je het weet is je initiatief dood en gaan we door op oude voet.

    Dat de foto's op andermans server staan, vind ik geen probleem. Wat is er eng aan hè? Natuurlijk kan er vanalles gebeuren.. als je maar even hard nadenkt en jezelf gek maakt.

    Maar ja, dan kun je ook geen straat meer oversteken of muesli eten.. ;-)

    Wat privacy betreft: ik geloof dat mensen pas echt bezwaar kunnen maken als hun persoon ook echt als onderwerp gezien kan worden op een foto. Daar zitten er in 'mijn' serie ook wel wat van. En als iemand daarvan bezwaar maakt - kleine kans, lijkt me - dan haal ik die foto gewoon weg.

    Dat heb ik ooit eens gedaan - paar jaar terug - voor iemand die meeging met een excursie. Onder de foto (gepubliceerd op een blog) stond ook z'n naam en dat samen met de beeltenis vond hij online niet zo tof. Nou, dan halen we het toch weer weg. Pas de problem.

    In z'n algemeenheid: je kunt vantevoren geen oplossingen bedenken voor alle problemen die je eventueel tegen kunt komen, zonder daarmee - in mijn ogen dan - zelf het grootste probleem te vormen en te maken.

    Deze specifieke foto's heb ik er gewoon opgezet, er staat op onze website een link vanaf een nieuwsberichtje naartoe en op het Graafse prikbord hangt een briefje.

    Ik heb het niet over online tools of web 2.0. Ik heb het over het simpel delen van onze foto's met mensen die ze misschien ook wel willen zien. En wa's daar nou verkeerd aan hè?

    Bedankt voor je reactie!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. @Christian: dank voor je reactie terug.
    Op een of andere manier laat ik me beinvloeden door mensen die er bang voor zijn, ik houd nu zoveel rekening met hun gevoel dat ik dus niet online plaats, terwijl dat makkelijk zou kunnen.
    Er vielen net schellen van de ogen, ik ben bijna bezig op de oude voet door te gaan... das niet de bedoeling... Er is een voornemen aan het ontstaan hier :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. @nomorecorsa: Ik volg je voornemens hoor! :-)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.