7 februari 2007

Liever chatten dan bellen

Even tussendoor... Vandaag staat in het Brabants Dagblad een artikel over chatten met de Kindertelefoon. Gewoon maar even een paar quotes:

Kinderen die kampen met grote problemen bespreken dat liever via internet dan via de telefoon. Ze vinden het minder eng om met een hulpverlener te chatten, 'praten' via internet, dan te bellen. Bovendien is chatten goedkoper en hebben de kinderen tijdens een chatsessie meer tijd om over hun probleem na te denken.

Critici stellen dat chatten een groot nadeel heeft ten opzichte van de telefoon, omdat de hulpverleners de kinderen niet kunnen horen. De hulpverleners nemen niet iemands stem, intonaties of pauzes waar. Daardoor zouden ze minder kunnen zeggen over de emotionele toestand van een kind.

Nu blijkt uit het onderzoek dat contacten via internet dezelfde diepgang krijgen als telefonische gesprekken.

De Kindertelefoon wil het aantal chaturen uitbreiden van tien uur naar 42 uur per week.


Van het onderzoek is een rapport verschenen. Daarin staat nog de aardige quote:

In 2003 zijn we ons aanbod gaan uitbreiden met chat. Geen e-mail: 'dat is voor volwassenen en lijkt teveel op de ouderwetse geschreven brief', zo werd ons te verstaan gegeven. Chat is cool, chat is snel en je hebt meteen een antwoord op je vraag.


Archivarissen, er groeit een generatie op die niet beter weet dan dat er internet is, dat er mobiele telefoon is, sms en chat en dat er altijd op elk moment van de dag gecommuniceerd kan worden! Wij mogen hierin toch niet achterblijven hè?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Opmerking: Alleen leden van deze blog kunnen een reactie posten.